تبلیغات
PACT

  • Archive
  • Contact
توضیحات :
سلام به دوستان عزیز. امیدوارم مطالب این وبلاگ مفید و مورد استفاده شما قرار گیرد.


دوستانی که مایل به تبادل لینک با ما هستند به پایین همین صفحه مراجعه کنید.
منوی اصلی
نظرسنجی
نظرتون در مورد کیفیت وبلاگ چیه ؟

درباره ما

سلام به دوستان عزیز. امیدوارم مطالب این وبلاگ مفید و مورد استفاده شما قرار گیرد.


دوستانی که مایل به تبادل لینک با ما هستند به پایین همین صفحه مراجعه کنید.
ایجاد کننده وبلاگ : فرشته عبادی

این صفحه را به اشتراک بگذارید
اس ام اس عاشقانه Mohammad Jahandar - Khanoom اس ام اس تبریک روز مادر و زن قسمت دوم راهنمای خرید یك حافظه جانبی فلش آهنگ جدید و فوق العاده زیبای شهرام امیری به نام بزار خیال كنم | ویدئو جدید و زیبای محمد جهاندار به نام خانوم امام علی (ع) اس ام اس موبایل پیامک روز مبعث حكومت امویان اس ام اس جدید sms rooz madar - اس ام اس تبریک روز مادر و زن عکس تاریخ صدر اسلام پیام کوتاه - sms - اس ام اس تسلیت تاسوعا و عاشورا اس ام اس سرکاری ( آهنگساز : امیر هوشنگ شاهرخی ) امام حسن (ع) مجموعه اس ام اس های تبریک مبعث پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد مصطفی اس ام اس عشقولانه فال حافظ جاوا آهنگ جدید و بسیار زیبای Tamer Hosny به نام Fariuz اس ام اس روز پیامک عاشقانه اس ام اس عشقی اوضاع سیاسى آهنگ جدید و زیبای Zipp Bax به نام Every Body اس ام اس های عاشقانه Tamer Hosny - Fairuz اس ام اس 2009 فال حافظ عکس جدید تم n73 اس ام اس اس ام اس لاو خلفای راشدین نرم افزار نوکیا سری nجدید تاریخ ایران اسلامی اس ام اس و پیامک آغاز ماه مبارک رمضان - sms jadid mah ramezan اس ام اس عاشقانه جدید اس ام اس مبعث پیامک های بسیار زیبا اس ام اس شب یلدا - پیامك برای شب یلدا - sms و پیام کوتاه اس ام اس جوک اس ام اس تازه sms یک دستور عالی برای کاربران ویندوزv نصب ویندوز xp بصورت کاملاً خو sms عاشقانه احضار امام (ع) از مدینه به سامراء Mobile
آخرین مطالب

آمار بازدید

کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :
آخرین بروز رسانی :


تاریخ ارسال مطلب : یکشنبه 10 مرداد 1389 - 03:39 ق.ظ

احتجاجات امام صادق علیه سلام


پیش از این روایتى از كتاب تحف العقول نقل كردیم مبنى بر آنكه سفیان ثورى به نزد امام صادق (ع) آمد و نسبت‏به جامه آن حضرت اعتراض كرد. در دنباله این روایت آمده است:

«سپس مردمى زهد فروش كه همه را دعوت مى‏كردند تا مانند آنها باشند و به روش ایشان نظافت و خوش‏گذرانى و استفاده از نعمت‏خدا را ترك گویند، نزد آن حضرت آمده گفتند: دوست ما (سفیان ثورى) از سخن شما دلگیر شد و زبانش بند آمد و نتوانست دلیلى بیاورد. امام صادق (ع) به آنها فرمود: شما دلایل خود را بیاورید. گفتند: دلیل ما از قرآن است. امام فرمود: آن را بگویید كه به پیروى و عمل از هر دلیل دیگرى سزاوارتر است. گفتند: خداوند در مقام گزارش حال جمعى از یاران پیامبر فرموده است: دیگران را بر خود مقدم مى‏دارند اگر چه نیازمند باشند و هر كس از بخل نفس خود محفوظ ماند آنانند كه رستگارانند (1) . پس خدا كردار ایشان را ستوده و در جاى دیگرى فرموده است: و خوراك را با آنكه دوستش دارند به مسكین و یتیم و اسیر مى‏خورانند (2) ، ما به همین دو آیه بسنده مى‏كنیم. پس امام (ع) فرمود: اى جماعت‏به من بگویید آیا ناسخ و منسوخ و محكم و متشابه قرآن را مى‏دانید كه هر كه گمراه شده از اینجاست و هر كه نابود شده از همین جاست؟پاسخ دادند: برخى از آنها را مى‏دانیم ولى نه تمام آنها را. فرمود: از همین جاست كه گرفتار شده‏اید. احادیث رسول خدا (ص) نیز چنین است. اما آنچه گفتید كه خداوند در قرآن به كردار نیك ایشان خبر داده است آن روز این كار براى آنها مباح و جایز بوده و از آن نهى نشده بودند و ثوابشان بر خداست، و خداوند تبارك و تعالى به خلاف آنچه آنها عمل كردند فرمان داده است و امر خدا ناسخ كار آنها شده و خداوند تبارك و تعالى از مهرورزى به مؤمنان و خیرخواهى آنان از این كار نهى كرده تا مایه زیان خود و خاندانشان نشوند كه ناتوان و كودك و اطفال و پیران از كار افتاده و عجوز سالخورده دارند. و قدرت صبر بر گرسنگى ندارند. اگر من یك قرص نان دارم و نان دیگرى ندارم و آن را هم به صدقه بدهم آنان از بین مى‏روند و از گرسنگى مى‏میرند از اینجاست كه رسول خدا (ص) فرمود: مقدارى خرما یا پنج قرص نان یا چند دینار و درهمى كه انسان دارد و مى‏خواهد آنها را به مصرف خیر برساند بهتر آن است كه در وهله نخست آن را به مصرف پدر و مادر خود برساند، و در وهله دوم براى خود و عیالش (3) صرف كند، و در مرتبه سوم به خویشان و برادران مؤمنش، و در مرتبه چهارم به همسایه‏هاى مستمندش، و در وهله پنجم در راه خدا و جهاد به مصرف رساند كه این اجرش از همه كم‏تر است. سپس فرمود: پدرم برایم حدیث كرد كه پیامبر (ص) فرمود: به هنگام انفاق از هر كس كه به ترتیب نزدیك‏تر به توست آغاز كن.




ادامه مطلب رو کلیک کنید....





برچسب ها : احتجاجات امام صادق علیه سلام ,


تاریخ ارسال مطلب : یکشنبه 10 مرداد 1389 - 03:35 ق.ظ

مذهب شیعه چرا مذهب جعفرى نامیده شد؟
 

هیچ تاكنون به این نكته اندیشیده‏اید كه چرا ما شیعیان راپیروان مذهب جعفرى مى‏خوانند؟ در میان امامان دوازدگانه شیعه‏چرا مذهب ما به ایشان انتساب یافته است؟ با توجه به این كه‏امام جعفر صادق(ع) ششمین امام شیعه هستند مگر پیش از ایشان‏وضعیت‏شیعه چگونه بوده و به عبارت دیگر چرا مذهب شیعه علوى یاحسنى یا حسینى یا سجادى و یا باقرى نامیده نشده است؟ آنچه درپى مى‏آید توضیحى است‏بر راز این نام گذارى.

عرصه تئورى‏ها و دیدگاههاى علمى و فرهنگى در میان دانشمندان وفرهیختگان همواره عرصه ابقاى بهترین اندیشه‏ها بوده است. هرنظریه‏اى آن هنگام توانسته جایگزین نظریه پیشین شود كه محتوایى‏بهتر از آن را به بشریت هدیه كرده باشد و الا مورد استقبال قرارنخواهد گرفت. مكتب‏هاى فكرى بزرگ نیز همواره باید داراى چنین‏ویژگى باشند تا بتوانند در دل بشر جایى باز كنند. نگاهى به‏دستاورد مكتب اسلام در مقایسه با آنچه جامعه جاهلى عرب بدان‏دلبسته بود و مبناى رفتار فردى و اجتماعى خود قرار داده بودمى‏تواند راز موفقیت اسلام را در برابر اندیشه‏هاى جاهلانه نشان‏دهد. پیامبر(ص) در دعوت خود ضمن پذیرش سنت‏هاى پسندیده انسانى‏در میان اعراب آنگاه كه به نفى ضد ارزشها مى‏پرداخت طرح‏هاى‏جایگزین نیز ارائه مى‏كرد تا مخاطبان او احساس خلاء نكنند.

شاید راز بسیارى از شكست‏هاى فردى و اجتماعى مصلحان در طول‏تاریخ همین بوده كه طرح جایگزین نداشته‏اند به همین نمونه تاریخ‏معاصر ایران توجه كنید. حضور روحانیت در مشروطیت و انقلاب اسلامى‏و این كه چرا روحانیت در مشروطیت نتوانست تا پایان حضور داشته‏باشد اما انقلاب اسلامى به رهبرى امام موفق به براندازى یك نظام‏شد؟

شاید مهمترین نكته در همین طرح جایگزین بوده است. امام‏خمینى(ره) طرح جایگزین سلطنت را داشت اما روحانیت در مشروطیت‏به ابعاد این موضوع آن چنان كه بایسته است نیاندیشیده بود واین سرانجام هرحركت‏سیاسى و فكرى است كه فقط طرح براندازى‏داشته باشد و نه طرح جایگزین!



ادامه مطلب رو کلیک کنید....




برچسب ها : مذهب شیعه چرا مذهب جعفرى نامیده شد؟ ,


تاریخ ارسال مطلب : یکشنبه 10 مرداد 1389 - 03:28 ق.ظ

امام صادق (ع) و قیام محمد نفس زكیه


دیگر از كسانى كه در دوران زندگانى امام صادق (ع) خود را مهدى خوانده است، محمد پسر عبد الله نواده امام حسن مجتبى (ع) است. در جمله روایتهایى كه در باره ظهور مهدى موعود (عج) در كتابها مى‏بینیم، روایتى است‏بدین عبارت: «المهدى من ولدى اسمه اسمى و اسم ابیه اسم ابى. » (مهدى از فرزندان من است نام او چون نام من و نام پدر او چون نام پدر من است.)

در باره این حدیث از دیر زمان گفتگو كرده‏اند. به نظر مى‏رسد این حدیث را پیروان همین محمد در باره او ساخته‏اند، چه نام او محمد و نام پدرش عبد الله است. و یا جمله «اسم ابیه اسم ابى‏» را بر روایت «المهدى من ولدى اسمه اسمى‏» افزوده‏اند. چنان كه در برخى سندها مى‏بینیم مردى زائده نام این جمله را بر روایت افزوده است. (1)

محمد در پایان دوره امویان نظر كسانى را به خود جلب كرده بود، از جمله عباسیان نیز بدو دیده دوخته بودند و انتظار قیام او را مى‏بردند.

ابو الفرج از عمیر بن فضل خثعمى روایت كرده است: روزى ابو جعفر منصور را دیدم در انتظار برون آمدن كسى بود كه بعدا دانستم محمد بن عبد الله بن حسن است. چون از خانه برون آمد، ابو جعفر برجست و رداى او را گرفت تا سوار شد. آنگاه جامه‏هاى او را بر زین اسب مرتب ساخت. من ابو جعفر را مى‏شناختم اما محمد را نه. از او پرسیدم: این كه بود كه او را چنین حرمت نهادى و ركاب او را گرفتى و جامه‏هایش را مرتب كردى؟ -او را نمى‏شناسى؟ -نه-او محمد بن عبد الله بن حسن بن حسن، مهدى ما اهل بیت است. (2)



ادامه مطلب رو کلیک کنید....




برچسب ها : امام صادق (ع) و قیام محمد نفس زكیه ,


تاریخ ارسال مطلب : یکشنبه 10 مرداد 1389 - 03:03 ق.ظ

امام صادق علیه السلام و قیام هاى زمان



در راستاى فلسفه وظیفه الهى، ائمه علیهم السلام براى تحقق حكومت‏اسلامى جدیت و تلاش فراوانى داشتند. امام صادق(ع) علاوه بر نهضت‏علمى و فكرى كه در جامعه ایجاد نمود; اهتمام خاصى به نظام‏رهبرى و امامت اصیل اسلامى داشت. حمایت‏هاى پیدا و پنهان امام‏صادق(ع) از نهضت‏هاى اصیل و عدم همكارى آن‏حضرت با قیام‏ها نشان‏دهنده مواضع دقیق و الهى امام در برابر حكومت‏هاى سیاسى زمان‏است.
الف ) قیام زید بن على(ع)

اینك به ارزیابى نقش امام صادق(ع) در برابر قیام‏هاى معاصر وى‏مى‏پردازیم.

زید، فرزند امام زین العابدین(ع) مردى عابد، انسانى پرهیزكار،فقیهى شجاع و سخاوتمند بود. (1)

زید به قصد شكایت از فرماندار مدینه، خالدبن ولید بن عبدالملك‏بن حرث راهى شام شد. هشام نه تنها به شكایت او توجهى نكرد،بلكه به او اهانت نمود و دستور داد او را به مدینه بازگردانند.

زید مى‏گوید: من در مجلس هشام بودم كه به رسول گرامى اسلام اهانت‏شد. اما هشام هیچ گونه عكس العملى از خود نشان نداد. بدین خاطراگر جز یك نفر همراه نداشته باشم قیام خواهم كرد. (2)

زید به كوفه برگشت و سپاهى تشكیل داد و با استاندار عراق، یوسف‏بن عمر ثقفى درگیر شد و سرانجام به شهادت رسید. درباره قیام‏زید روایاتى از امام صادق(ع) رسیده است كه بیانگر حمایت آن‏حضرت از قیام اوست. اینك بخشى از این روایت‏ها را نقل مى‏كنیم:

1- امام صادق(ع) فرمود: «فانظروا على اى شى تخرجون لاتقولواخرج زید فان زیدا كان عالما و كان صدوقا و لم یدعكم الى نفسه وانما دعاكم الى الرضا من آل محمد(ص) و لو ظفر لوفى بما دعاكم‏الیه.»; نگاه كنید كه با چه هدفى قیام مى‏كنید. نگویید زیدخروج كرد. زید دانشمند و بسیار راستگو بود و مردم را به سوى‏خویش نمى‏خواند، بلكه به برگزیده آل محمد(ص) دعوت مى‏كرد و اگرپیروز مى‏شد به آنچه مردم را بدان دعوت مى‏نمود، وفا مى‏كرد. (3)




ادامه مطلب رو کلیک کنید....



برچسب ها : امام صادق علیه السلام و قیام هاى زمان ,


تاریخ ارسال مطلب : یکشنبه 10 مرداد 1389 - 02:56 ق.ظ

آثار علمى امام صادق(ع)

1 - نامه امام به نجاشى والى اهواز كه به نام رساله عبد الله بن نجاشى شهرت دارد.

نجاشى مؤلف رجال گوید كه وى به جز این رساله، تصنیف دیگرى از امام صادق (ع) ندیده است. اما مى‏توان نظر نجاشى را چنین توجیه كرد كه این تنها اثرى است كه به دست امام صادق (ع) تدوین شده و باقى آثار از جمله چیزهایى است كه توسط راویان آن حضرت جمع آورى شده است.

2 - رساله‏اى از آن حضرت كه صدوق در كتاب خصال آن را ذكر كرده و سندش را از اعمش به امام صادق رسانیده است. این نامه حاوى احكام اسلامى از قبیل وضو و غسل و انواع آنها و نماز و اقسام آن و زكات، زكات مال و زكات فطره، و حیض و صیام و حج و جهاد و نكاح و طلاق، صلوات بر پیامبر (ص) و دوستى اولیاى خدا و برائت از دشمنان خدا و نیكى به پدر و مادر و حكم متعه ازدواج و حج و احكام اولاد و كردار بندگان و جبر و تفویض و حكم كودكان و عصمت پیامبران و ائمه و مخلوق بودن قرآن و وجوب امر به معروف و نهى از منكر و معناى ایمان و عذاب قبر و بعث و تكبیر در عید فطر و قربان و احكام زنى كه وضع حمل كرده و احكام خوردنیها و نوشیدنیها و صید ماهى و قربانى و گناهان كبیره و مسائلى از این قبیل، مى‏باشد.

3 - كتابى در توحید كه به خاطر نام روایتگر آن توحید مفضل نام دارد. این كتاب در رد دهریون و اثبات خداوند جزو بهترین كتابها به شمار مى‏رود و تمام آن در ضمن بحار الانوار موجود است. همچنین این كتاب به صورت جداگانه با چاپ سنگى در مصر به چاپ رسیده است. و بنابر آنچه در مجله المقتبس خوانده‏ام این كتاب در استانبول هم به چاپ رسیده كه هنوز آن را ندیده‏ام.

4 - كتاب اهلیلجة، این كتاب هم به وسیله مفضل بن عمر روایت‏شده و در ضمن بحار الانوار موجود است. در مقدمه بحار آمده است كه سیاق كتابهاى توحید (مفضل) و اهلیلجة بر صحت آنها دلالت دارد.



ادامه مطلب رو کلیک کنید....


برچسب ها : آثار علمى امام صادق(ع) ,


تاریخ ارسال مطلب : یکشنبه 10 مرداد 1389 - 02:48 ق.ظ

 مختصری از زندگی امام محمد باقر (ع)



پایه گذار نهضت بزرگ علمى
شاگرادان مكتب امام باقر (ع)
اوضاع و شرائط سیاسى و اجتماعى
شیعه پایه گذار تدوین حدیث
امام باقر (ع) در شام
مناظره با اسقف مسیحیان
اتهام ناجوانمردانه
مناظرات امام باقر ع

حضرت باقر (ع) در سال 57 هجرى در شهر «مدینه» چشم به جهان گشود. او هنگام وفات پدر خود امام زین العابدین (ع) كه در سال 94 رخ داد، سى و نه سال داشت. نام او «محمد» و كنیه‏اش «ابوجعفر» است و «باقر» و «باقر العلوم» لقب او مى‏باشد/
مادر حضرت «ام عبدالله» دختر امام حسن مجتبى (ع) و از این جهت نخستین كسى بود كه هم از نظر پدر و هم از نظر مادر فاطمى و علوى بوده است.
امام باقر در سال 114 هجرى در شهر مدینه درگذشت و در قبرستان معروف بقیع، كنار قبر پدر و جدش، به خاك سپده شد. دوران امامت آن حضرت هیجده سال بود


ادامه مطلب رو کلیک کنید....



برچسب ها : مختصری از زندگی امام محمد باقر (ع) ,